Του καθηγητή μου Γεράσιμου Σαλτού Ψυχολόγου

untitled-26_147Η θέση μου σε ότι αφορά την «μάθηση» και γενικότερα την «Παιδεία», κινείται μέσα στο «πλαίσιο» τουΔασκάλου και μαθητή. 

 

Αν μπορώ να δώσω ένα σχήμα, κάτι αντίστοιχο του Σωκράτη, του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη, του Μ. Αλεξάνδρου, κ.λ.π, που ο πρώτος είναι δάσκαλος του επομένου, κ.ο.κ. 

 

Από τον καιρό που είμασταν παιδιά και πηγαίναμε σχολείο, ξεχωρίζουν στη μνήμη μας, ελάχιστοι δάσκαλοι, που πραγματικά μας ενέπνευσαν και μας άνοιξαν πρωτόγνωρους για τότε δρόμους, που αργότερα εκτιμήσαμε και ακολουθήσαμε, γιατί ήταν καθοριστικοί στην εξέλιξή μας.

Τέτοιοι σεμνοί αλλά μεγάλοι δάσκαλοι, υπήρχαν και θα υπάρχουν ανά τους αιώνες, που με ταπεινότητα, ζήλο, υπομονή κι Αγάπη, θα προσπαθούν να μεταλαμπαδεύσουν στις ψυχές των παιδιών, ιδανικά κι αξίες. 

Δάσκαλοι που γνωρίζουν καλά ότι η Παιδεία, είναι η κινητήριος δύναμη, τόσο για την προσωπική ανάπτυξη και ευημερία, όσο και για το κοινό (συλλογικό) καλό της κοινωνίας. Σε ευρύτερη έννοια της Πατρίδας. 

 

«ΤΎΧΗ ΑΓΑΘΉ» για όσους/ες, συνάντησαν τέτοιους δασκάλους και προσωπικά θέλω να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου, στους δικούς μου «μέντορες», που είχα την τιμή, να διδαχθώ απ’ αυτούς. 

Κάποια απ’ τα στοιχεία που θυμάμαι είναι το πάθος γι’ αυτό που έκαναν, η σεμνότητά τους, το ήθος και η αγάπη τους για τα παιδιά και γενικότερα για τους ανθρώπους και την Πατρίδα.

Προχθές, η καλή μου φίλη Π. μου έστειλε το παρακάτω κείμενο κι ένοιωσα ότι θα ήταν πολύ βοηθητικό για όλους μας, να εμβαθύνουμε στην αναλυτική σκέψη των προγόνων μας, κάτι ίσως που δεν μας το δίδαξαν στο σχολείο ή δεν το αντιληφθήκαμε καν, είτε γιατί δεν τύχαμε εμπνευσμένων δασκάλων είτε γιατί είμασταν «αλλού», την ώρα των αρχαίων Ελληνικών.

Το παραθέτω αυτολεξί:

 

“ Είναι πολύ σημαντικό, αυτές τις κρίσιμες ώρες, να ρίξουμε μια ματιά στην βίβλο των Ελλήνων, δηλαδή σταΟΜΗΡΙΚΑ ΕΠΗ και να διδαχτούμε, έστω και την τελευταία στιγμή, από το πνεύμα του Οδυσσέα.

ΔΗΛΑΔΗ: Να κρατήσουμε την ψυχραιμία μας, να ελέγξουμε την παρόρμηση να έχουμε τις αισθήσεις μας και τις αντένες μας ΑΝΟΙΧΤΕΣ και να μην παρασυρθούμε από την οργή και το μένος που μας διακατέχει, ώστε να γίνουμε βορρά, στους σύγχρονους «μνηστήρες».

Όταν ο Οδυσσέας φτάνει στην Ιθάκη, η μεγίστη επιθυμία του είναι ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΠΙΣΩ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ, τον κόσμο που του έκλεψαν.

Παρά την μεγάλη του λαχτάρα, διατηρεί την ανωνυμία του και μεταμορφωμένος σε ζητιάνο από την ΘΕΑ ΑΘΗΝΑ, πηγαίνει στο παλάτι ώστε να ελέγξει την κατάσταση και να πάρει τις πληροφορίες που θέλει, υπομένοντας καρτερικά τις προσβολές και την χλεύη των μνηστήρων.

ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΟΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ, ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ Η ΣΤΕΙΡΑ ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ.

Γι αυτό τον λόγο και είναι ο αγαπημένος της Θεάς ΑΘΗΝΑΣ, της Θεάς που αντιπροσωπεύει την ΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΟΣ, την ΣΟΦΙΑ, την ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ. Της Θεάς που μελετά τον εχθρό και τον πολεμά με τα ίδια του τα όπλα.

 

Όταν όμως έρχεται η ώρα, όταν τους έχει στριμώξει όλους άοπλους σε ένα δωμάτιο, όταν φανερώνεται πάνοπλος, ΤΟΤΕ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΤΗΝ ΟΡΓΗ ΤΟΥ.

ΚΑΙ ΔΕΝ ΔΕΙΧΝΕΙ ΟΙΚΤΟ, ΓΙΑΤΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΒΙΟΣ ΤΟΥ, που δημιούργησε με τον δικό του ιδρώτα, ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΤΡΙΔΑ ΤΟΥ που οι μνηστήρες καταχράστηκαν και καπηλεύτηκαν μαζί με την φιλοξενία του οίκου του που τίμησε τον ΞΕΝΙΟ ΔΙΑ.

Ο ισχυρότερος αντίπαλός του είναι ο ΑΝΤΙΝΟΟΣ.

Η λέξη μιλά από μόνη της.

Είναι η ΑΝΤΙ-ΝΟΗΣΗ, είναι αυτό που μας κάνουν ΤΩΡΑ, είναι ο τρόπος με τον οποίο θολώνουν τις καταστάσεις και την πραγματικότητα ώστε ΝΑ ΜΗΝ ΣΚΕΦΤΟΜΑΣΤΕ ΚΑΘΑΡΑ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ΕΛΕΓΧΟΥΝ.

Είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την καθυπόταξη και δουλεία του ανθρώπου.

Ο επόμενος είναι ο ΕΥΡΥ-ΜΑΧΟΣ.

Αυτός που μάχεται με κάθε τρόπο, με εύρος, ΜΕ ΚΑΘΕ ΜΕΣΟΝ, ο δεινός και αδίστακτος μαχητής.

 

Ο ΑΜΦΙ-ΝΟΜΟΣ! Αυτός που διαστρεβλώνει τον ΝΟΜΟ και την τάξη των πραγμάτων, ο επικίνδυνος γιατί είναι ΕΤΣΙ και ΑΛΛΙΩΣ!

Ο ΑΓΕ-ΛΑΟΣ! Αυτός που άγει τον λαό, που τον παρασύρει με την βοήθεια του ΑΝΤΙ-ΝΟΟΥ.

Που τον μετατρέπει σε ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΜΕΝΗ ΑΓΕΛΗ!

Κανένα όνομα στα Ομηρικά έπη δεν είναι δοσμένο στην τύχη!

Κρύβουν βαθύτατα νοήματα και στο χέρι μας είναι να τα αποκρυπτογραφήσουμε και να διδαχτούμε, ή καλύτερα να συνετιστούμε.

Οι πρόγονοί μας μιλούν, ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΜΑΣ ΛΕΝΕ ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ, μας λένε ΠΩΣ ΝΑ ΠΟΛΕΜΗΣΟΥΜΕ, μας λένε πως να τινάξουμε τον ζυγό.

ΑΡΚΕΙ, ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΚΟΥΣΟΥΜΕ!

Και ο Αντίνοος, ο στόχος της πρώτης φονικής βολής του Οδυσσέα. Είναι αυτός ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ να πεθάνει πρώτος.


Γι’ αυτό, μακριά από την προπαγάνδα των ΜΜΕ.
Και τον σκοτώνει ρίχνοντας του το βέλος στον ΛΑΙΜΟ, το ΟΡΓΑΝΟ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ δηλαδή της επικοινωνίας που την χρησιμοποιεί ενάντια στην νόηση των ανθρώπων! ..»

Ψυχολογία και Επικοινωνία

Advertisements